آموزش تهیه فول بک آپ (backup) از هاست سی پنل

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

اطلاعاتی که در سایت قرار می‌گیرد، جزو مهم‌ترین بخش‌ هر سایت است و حفاظت از این اطلاعات که در دیتابیس نگهداری می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش‌هایی که جهت حفاظت از سایت و داده‌های موجود در آن استفاده می‌شود، بک آپ گرفتن از هاست است. سایت و کسب و کار شما با اطلاعاتی که در آن قرار دارد شناخته می‌شود و اگر این اطلاعات از بین برود، خسارت زیادی به سایت شما وارد می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بهترین راه این است که هر چند وقت یکبار اقدام به گرفتن بک آپ از پایگاه داده و هاست خود کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد و کمتر نیاز به تعمیر دیتابیس داشته باشید.

برای تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل یا دایرکت ادمین و یا سایر پنل های مدیریتی هاست می توان استفاده کرد ما در این مقاله نحوه تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل را آموزش خواهیم داد. بنابراین اگر نگران اطلاعات سایت خود هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

روش آسان تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

چرا باید از اطلاعات سایت و هاست بک آپ تهیه کنیم؟

تامین امنیت سایت و حفاظت از اطلاعات آن همیشه یکی از دغدغه‌های مدیران و طراحان سایت بوده است. زیرا دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند امنیت سایت را  حتی با وجود نصب SSL و تغییر پروتکل از HTTP به HTTPS به خطر انداخته و باعث از بین رفتن اطلاعات روی هاست شود. بنابراین برای پیشگیری از خطرات احتمالی در مورد از بین رفتن اطلاعات سایت باید ابتدا دلایل اصلی به خطر افتادن سایت را بهتر بشناسیم ضمن اینکه باید گفت که تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل می توان این خطرات را کاهش داد.

  • هکرها

از قدیم‌الایام حملاتی که از سوی هکرها برای سایت‌ها به وجود می‎آمد، یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن اطلاعات سایت بود. هکرها به سایت نفوذ کرده و ممکن است این نفوذ باعث از بین رفتن یا خرابی سایت شود.

  • اشتباهات شخصی

افراد ممکن است به اشتباه باعث شوند اطلاعات سایت‌تان از بین رفته و بازگرداندن این اطلاعات کاری سخت یا ناممکن است ، اما اگر اقدام به تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل کرده باشیم این کار برای ما بسیار آسان خواهد بود.

  • وجود ویروس‌ها

یکی از مهم‌ترین عوامل مخرب جهت از بین بردن امنیت و اطلاعات سایت، ویروس‌ها هستند. این ویروس‌ها که در دنیای اینترنت وجود دارند، با ورود به سایت ممکن است باعث تخریب کامل سایت و از بین رفتن اطلاعات شوند. بنابراین به عنوان تهدیدی جدی برای هر سایت به شمار می‌روند.البته در وردپرس نیز می توانید توسط بهترین افزونه های امنیتی مانند WordFence اقدام تامین امنیت سایت می کنند و حتی شما می توانید اقدام به اسکن ویروس در سی پنل هم بکنید ، و در نظر داشته باشید بهترین راه تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل است

آموزش تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل چه اهمیتی دارد؟

 

کسب و کارهای زیادی از ارزش و اهمیت تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل غافل هستند و این موضوع باعث می‌شود تا با خطرات زیادی روبرو شده و خسارات زیادی را متحمل ‌شوند. همان‌طور که گفته شد اطلاعات هر سایت باارزش‌ترین سرمایه آن است و باید نسبت به بک آپ گیری هاست و داده‌های سایت، حساسیت زیادی نشان داد. با این کار نگرانی بابت از بین رفتن اطلاعات سایت در زمان خرابی یا حملات ویروسی و هکری نخواهید داشت.

اهمیت تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

اگر نگران امنیت و بروز مشکلات جدی برای سایت خود هستید، هر چه زودتر به گرفتن تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل اقدام کنید. ترافیک کاری خود را بررسی کرده و بر اساس آن جهت بک آپ گیری زمان مشخص روزانه، هفتگی و ماهانه در نظر بگیرید. ما در ادامه به آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل می‌پردازیم. روند تهیه نسخه پشتیبان ساده است و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه از هاست خود بک آپ تهیه کنید.

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل به آسانی

آموزش گرفتن backup از هاست Cpanel

 

حمله‌های ویروسی ، هکری و… باعث از بین رفتن اطلاعات سایت شده و خسارت جبران ناپذیری را به سایت و کسب و کارها وارد می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز هر گونه خطر و آسیب به سایت بهتر است پیشگیری‌های لازم جهت ایجاد امنیت را انجام داده و اقدام به تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل سایت خود کنید. در ادامه آموزش بک آپ گیری از سی پنل را برای شما آورده‌ایم.

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل به صورت تخصصی

نحوه بک آپ گیری از هاست Cpanel

 

ابتدا صفحه هاست سی پنل خود را گشوده و در بخش Files بر روی گزینه Backup Wizard کلیک کنید. در صفحه جدیدی که ظاهر می‌شود، دکمه آبی رنگ Backup وجود دارد. بر روی آن کلیک کنید. مرحله بعدی دو حق انتخاب برای بک آپ گیری دارید:

  • بک آپ گیری به صورت جداگانه از هر بخش (Select Partial Backup):

 

در این بخش شما می‌توانید از سه بخش که در ادامه توضیح خواهیم داد، به صورت جداگانه بک آپ گیری کنید.

  • بخش Home Directory: انتخاب این گزینه باعث می‌شود از تمام فایل‌ها و پوشه‌های موجود در File Manager بکاپ تهیه شود.
  • بخش MySQL Database: انتخاب این گزینه باعث می‌شود وارد صفحه Databaseهای موجود در سایت خود شده و از هر کدام به دلخواه خود بک آپ تهیه کنید.
  • بخش Email Forwarder & Filters: این گزینه جهت انجام تهیه بک آپ از تمام ایمیل‌‌های شما و فیلترهایی است که برای آن فعال کرده‌اید.

نحوه تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

  • تهیه فول بک آپ (Full Backup)

 

  • از آنجایی که هدف اصلی نگارش این مقاله، تهیه Full Backup از هاست سی پنل است؛ بنابراین باید بگوییم که برای تهیه بک آپ از تمام اطلاعات و محتویات هاست سی پنل باید گزینه Full Backup را انتخاب کنید.
  • پس از کلیک بر روی گزینه Full Backup وارد صفحه‌ای خواهید شد که برای تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل نیاز به تنظیماتی دارد. ابتدا دقت کنید که در بخش Generate a Full Backup، کادر Backup Destination روی گزینه Home Directory تنظیم شده باشد.
  • سپس در قسمت Email Address، آدرس کامل و دقیق ایمیل خود را وارد کنید. البته قابل توجه است که در این قسمت ایمیل مدیر اصلی سایت به صورت پیش فرض وجود دارد و جهت بک آپ گیری هاست سی پنل از همان ایمیل استفاده می‌شود.

نکته: اگر مایل به دریافت پیام اطلاع‌رسانی اتمام بک آپ گیری نیستید، می‌توانید گزینه Do not send email notification of backup completion را تیک بزنید.

  • در مرحله آخر، بر روی دکمه آبی رنگ Generate Backup کلیک کنید تا روند بک آپ گیری آغاز شود. سپس یک کادر آبی رنگ ظاهر شده که پیغامی را مبنی بر شروع فرآیند بک آپ گیری برای شما نشان می‌دهد. پس از اینکه فرآیند بکاپ گرفتن به اتمام رسید، به ایمیل مدیر سایت، پیغامی فرستاده می‌شود.

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل در کمترین زمان

نکات قابل توجه در زمان تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

 

یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که باید به آن توجه کنید، مدت زمان بک آپ گرفتن است. این مدت زمان بر اساس حجم اطلاعات سایت و فایل‌های موجود روی آن در هر سایتی متفاوت است. بنابراین باید صبور باشید تا بک آپ گیری به‌ طور کامل انجام شود. سرعت بک آپ گیری به نوع هارد سرور، توان سرور و آزاد بودن منابع بستگی دارد.

پس از تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل، فایل Backup شما در مسیر home از File manager قرار می‌گیرد. بنابراین برای دریافت فایل بک آپ از قسمت File در بخش مدیریت سی پنل، وارد فایل منیجر شده و سپس وارد بخش home شوید. صفحه home را اسکرول کرده تا فایل فول بک آپ سایت خود را مشاهده کنید.

دریافت لینک تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

آموزش دریافت لینک فول بک آپ در سایت سی پنل

 

شما می‌توانید فایل بک آپ خود را در کامپیوتر ذخیره کنید. برای این کار روی فایل بک آپ ذخیره شده در صفحه home کلیک راست کرده و گزینه Download را بزنید. فایل مربوطه در مسیری که شما تعیین می‌کنید ذخیره می‌شود. اما برخی افراد مایل هستند به جای ذخیره کردن، لینک مستقیم دانلود آن را ایجاد کنند.

برای دریافت لینک فول بکاپ در سایت سی پنل، ابتدا وارد صفحه home در file manager شده و روی فایل بک آپ سایت خود کلیک راست کنید. گزینه move را انتخاب کنید و مسیر انتقال را بر روی Public_html تنظیم کنید. سپس وارد Public_html شده و فایل Backup خود را مشاهده می‌کنید. در آخر سطح دسترسی سایت را از قسمت Permissions به عدد 0644 تغییر دهید. در نهایت لینک دریافت فول بک آپ هاست سی پنل شما آماده است.

در این زمان شما می‌توانید نام فول بک آپ خود را کپی کرده و به انتهای نام سایت خود بچسبانید و این لینک را برای هر کسی که نیاز است به فول بک آپ شما دسترسی داشته باشد، ارسال کنید.

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل برای امنیت

سخن آخر در مورد تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

 

برای اینکه خیال‍تان بابت اطلاعات سایت و کسب و کارتان راحت باشد، بک آپ گیری ضروری است. شما با استفاده از تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل می‌توانید از تمامی اطلاعات و فایل‌های موجود بر روی سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و به این صورت از داده‌های خود محافظت کنید.

آموزش تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل به صورت عمومی

سوالات متداول

 

تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل چه مزایایی دارد؟

شما می‌توانید زمانی که سایت‌تان با خطراتی مانند حمله هکرها، ویروس‌ها روبرو شد و یا در شرایطی که به اشتباه اطلاعات مهمی از سایت حذف شد، از بک آپ سایت خود جهت بازگردانی اطلاعات استفاده کنید.

جهت انجام فرآیند بک آپ گیری هزینه و زمان زیادی صرف می‎شود؟

هزینه تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل رایگان است؛ اما زمان لازم جهت انجام روند بک آپ گیری به حجم اطلاعات هر سایت بستگی دارد. صرف زمان برای تهیه بک آپ از هاست ارزش بسیار زیادی دارد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

8 اردیبهشت 1403

در 15:34

فرق هاست وردپرس و لینوکس چیست؟ اگر شما هم به تازگی برای تاسیس وب سایت خود نیاز به بهترین میزبان یا هاست داشته باشید، حتما بین دو راهی انتخاب این دو مورد ماند...

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

4 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تهیه فول بک آپ (backup) از هاست سی پنل»

  1. بازتاب: آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس به ساده ترین روش | 4 روش رفع خطا در پایگاه داده - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: wordpress وردپرس چیست؟ همه چیز درباره وردپرس - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: تفاوت http و https چیست ؟ | بهترین راه انتقال از http به https در 2 مرحله - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: آموزش کامل تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده | 9 مرحله برای تهیه نسخه پشتیبان به صورت قدم به قدم - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.